سخنرانی آقای دکتر فاضل در مراسم افتتاحیه چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران

" به نام آفرینده هستی "
 
با آغاز فصل زندگی بخش بهار و اردیبهشت ماه زمان برگزاری چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان نیز فرا رسید و حاصل یکسال کار و کوشش و برنامه ریزی همکاران در قالب برنامه پیوست به محضر شما جراحان سربلند و افتخار آفرین ایران عزیز تقدیم می شود.
 
برگزاری کنگره امسال خوشبختانه مصادف با تحولات و اتفاقات امید بخش و موفقی است که انشاا... در صحنه داخلی وجهانی برای مملکت ما پیام آور روزهای روشن تر و موقعیت های بهتری است که سالها در انتظار آن بوده ایم. به همت تدبیر و کاردانی مسئولین جراحات کهنه و ناتوان کننده سیاسی التیام می پذیرد و مملکت ما به جایگاه درخور در صحنه بین المللی نزدیک می شود.
 
                             مژده ای دل که دگر باد صبا باز آمد                 هدهد خوش خبر از طرف سبا باز آمد
 
ما با عنوان پر افتخار ایرانی و به ویژه پزشکان وجراحان از این روند بسیار خشنودیم زیرا درحالیکه به همت وکاردانی و کوشش فرد فرد شما پیشرفت های رشته پزشکی چشم گیر و در حد خود کفائی کامل بوده است شاهد ناکارآمدی ها و ندانم کاریها و لغزش هائی در برخی امور جامعه و صحنه سیاسی اجتماعی مملکت بودیم و در فضائی سرب آلود، سنگین و اندوه زا انجام وظیفه می کردیم و حال از تغییرات جدید استقبال می کنیم و امیدواریم  روند آن از طرف کج اندیشان داخلی و خارج مملکت دچار آسیب نشود.
 
هم چون گذشته یکی از بالاترین الویت های مملکت مسائل اخلاقی و رسیدگی به آن در همه وجوه و از نظر ما بخش پزشکی و جراحی است. جامعه جراحان ایران که از خدوم ترین و شایسته ترین جراحان مملکت تشکیل شده است خود را متعلق به جامعه می داند و بزرگترین افتخارش ارائه خدمات حیاتبخش به مردم شریف ایران می باشد و همه کوشش خود را بکار می برد تا از روند نزولی اخلاق در جامعه مصون بماند و از ارزش های دیرینه این حرفه پاسداری نماید. موفقیت ما در این امر مهم وقتی مطمئن تر است که یک خیزش عمومی در سطح جامعه درجهت احیای اصول اخلاقی به وجود آید و جامعه شاهد برخورد متعادل و سنجیده قوه قضائیه با انحرافات و کجروی های مهم و اثر گذار باشد.
 
موضوع بسیار مهم دیگر توجه جدی به نارسائی های موجود در بخش آموزش پزشکی از ابتدا تا سطوح بالا و تخصصی است. کیفیت آموزش  امروز در مملکت نشان دهنده موقعیت پزشکی ایران در دهه های آینده است و مسلما" وزارت بهداری سابق با قبول وظیفه آموزش پزشکی شانه به زیر باری بس سنگین و مسئولیت زا داده است. در روزهائی که ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری مطرح بود یکی از ایرادهای مهم به این کار قربانی شدن آموزش پزشکی در حیطه درمان بود. به این معنی که وزارت بهداری با داشتن وظیفه سنگین درمان به تدریج همه فعالیت ها را برای رسیدن به این هدف معطوف خواهد کرد و بتدریج بخش آموزش نحیف تر شده و به کنار خواهد رفت. 
 
امروز متأسفانه شاهد علائم و آثاری هستیم که صحت آن فرضیه قبلی را تائید می کند و ورشکستگی و نیاز مالی شدید بیمارستانهای آموزشی آنها را وا داشته است که برای اداره اقتصادی مجموعه، قسمت های مختلف بیمارستان را به بخش خصوصی که هیچ مسئولیتی در قبال آموزش ندارد اجاره دهند و یا ملاک کار و پاداش یک استاد میزان درآمد و کارانه او بشود و نه ساعاتی که برای آموزش تخصیص داده است. بنابراین به تدریج آموزش ضعیف تر شده و قسمت درمان فربه تر می شود و چون اولی نامشهود و دومی بسیار آشکار می باشد همه راضی به نظر می رسند و ابراز خشنودی می کنند و کارها می گذرد و صدائی که هرگز به گوش نمی رسد درد دل دانشجویان و دستیاران رشته های مختلف پزشکی است که اداره کنندگان بهداشت و درمان آینده مملکت هستند.
 
در طی سال گذشته کنگره های میان دوره ای جامعه جراحان ایران با سعی و اهتمام همکاران با موفقیت چشم گیر برگزار شد و جا دارد تقدیر و تشکر جامعه جراحان ایران را به هیأت مدیره های فعال وگرانقدر شاخه ها تقدیم نمایم. همچنین در سال گذشته بیش از همیشه شاهد فعالیت پر شور و صمیمانه گروه کثیری از همکاران بودیم که بدون ادعا و با بیجنیازی کامل وقت و عمر ارزشمند خود را بی دریغ و سخاوتمندانه در اختیار جامعه قرار دادند که شایسته بهترین سپاس ها و تشکرات قلبی است. از طیف وسیعی که هر یک به نحوی نقش برجسته ای در برگزاری کنگره داشته اند از جمله اعضای عالیقدر هیأت مدیره جامعه جراحان ایران و کمیته های علمی و برنامه ریزی کنگره و کارکنان پر تلاش و صمیمی دبیرخانه جامعه جراحان ایران و مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز همایش های رازی که با نهایت جدیت و شایستگی در تسهیل امور مربوط به کنگره همکاری فرمودند. از شرکت های لوازم جراحی و مسئولین محترم غرفه های نمایشگاه سپاسگزاری و قدردانی می نمایم. امید است حاصل این تلاش عظیم و برنامه های ارائه شده در پیشرفت علم جراحی و عرضه شایسته تر خدمات جراحی مؤثر بوده و مورد پسند جامعه معزز و سربلند جراحی ایران قرار گیرد. از درگاه ایزد منان برای همکاران ارجمند و جامعه خدمتگزار پزشکی ایران آرزوی توفیق و سربلندی دارم.
 
 
دکتر ایرج فاضل 
رئیس جامعه جراحان ایران    
اردیبهشت ماه 1395     
|

تاریخ درج : ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
زمان درج : ۱۵:۵۹
دفعات کلیک شده: 619
 آخرین اخبار